tisdag 24 juni 2014

Kaoskakan

På tal om mina amnings-sötsugsattacker har jag numera en "kaoskaka" i frysen. Det innebär att när allt är för jobbigt och barnen har skrikit för mycket så går jag och bryter av en bit av min kladdkaka med toscatäcke och tuggar i mig den fryst och så mår jag lite bättre. Den är gjord från ett recept jag råkade hitta på ica.se och första gången jag gjorde den blev den inget vidare, för man ska ta ut kakan när den gräddats halva tiden och smeta på ett toscatäcke, och eftersom kakan inte är färdiggräddad är den ju superkladdig och svinsvår att bre en trögflytande smet på. Men andra gången hade jag lärt mig av mina misstag (= att stora delar av kakan bara bestod av tosca eftersom jag hällde på för mycket på ett ställe och det rann ner och tog över hela kakan på sina håll) och hällde ut smeten över ett så stort område som möjligt och sen bredde ut det så försiktigt det gick. Bara ett litet tips sådär ifall du också blir helt sjuk av kak-längtan när du ser bilden på receptet... Mina ser för övrigt inte ut sådär, för jag kör med vanlig gammal cocos, och det går precis lika bra. Här är i alla fall Receptet med stort R.

2 kommentarer:

  1. Haha, bra idé! Tror också att jag ska baka en kaoskaka, det är man verkligen värd som trebarnsmamma. Tack förresten för din blogg, den är alltid lika bra och underhållande! Och tack för tipset om podden med pampers barnvagnspromenader, lyssnade på första avsnittet idag! Kram och trevlig sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet, det värmer! Och ja, baka kakor är tid vi trebarnsmammor måste få ta oss just för att vi behöver äta dem. ;)
      Kram och glad sommar till dig också!

      Radera