söndag 28 juni 2015

Spräckt ögonbryn

Vid femtiden i eftermiddags, två timmar innan vi väntade besök av Emil och Sofia och deras barn Hilding och Arvid gick vi in från trädgården och skulle sätta oss i soffan. Alfred kom springande, snubblade på mattkanten och ramlade med pannan rakt på soffbordets kant. Christopher fångade upp honom, jag satt med Lilly i knät, och Christopher sa "åh nej!", jag tittade ner och såg att det rann blod ner i pannan på Alfred. 
Jag satte ner Lilly och rusade och hämtade en tygtrasa  och hushållspapper, Christopher tog bort sin hand som var helt blodig och tryckte trasan mot Alfreds vänstra ögonbryn och jag fick torka bort blod från golvet och Alfreds ljusa hår. 
Efter några minuter vågade vi lätta lite på trasan och titta hur illa det såg ut, och då hade blödandet faktiskt lugnat ner sig och vi kunde se att det var ett ungefär två cm brett jack, men hur djupt det var var svårt att se. Jag hämtade ett plåster och satte på och Christopher ringde sin pappa för att fråga om han kom ihåg rätt i att en granne var läkare. Vi är ju mitt ute på landet här, och det är en bit att åka för att komma till ett sjukhus. Grannen visade sig vara urolog, men vi tänkte att han nog ändå kunde ge ett utlåtande om ifall Alfred behövde sys. 
Lång historia kort: vi fick veta att just över ögonbrynet är ett "bra" ställe att slå sig på, det läker bra och behövde inte sys, och som tur var hade han lite riktig sårtejp som han satte på. Och Alfred sa att det inte gjorde ont längre, och så fick han titta på Bolibompa och äta en klubba med jordgubbssmak, och Flora satt och klappade honom på armen, så allt gick bra ändå. 
Men usch ändå alltså, skräcken över att sånt där ska gå illa!
Nu har vi alla ätit middag och fått barnen i säng, och Emil och gänget stannar ett par dagar, mycket trevligt!

2 kommentarer:

  1. En liten notis ang. spräckt ögonbryn. Om ni tänker att det kanske blir ett ärr så är det nog så att ni ska ta honom till läkaren, inte för att det inte kommer att läka eller att det behöver sys utan för att om er barnförsäkring ska täcka det så måste man ha varit hos läkare. Dvs, om ni vill ha pengar för ärret i ansiktet (vilket kan ge en del) på er barnförsäkring så tror jag att man måste varit hos läkare... men det kan ni ju kolla upp med försäkringsbolaget. Alltid värt att anmäla till försäkringsbolaget alla olyckor de små rackarna råkar ut för.
    Men det var bara en liten praktisk sak. Själv har jag slarvat en del med att anmäla då vi inte sökt för allt som hänt - men så har jag ångrat mig då det faktiskt blivit ganska fula ärr.
    Ha det skönt i Lysekil. Jag ska ner till Steninge vecka 30 ensam med barnen. Tänkte ta en kiss- och lekpaus i Kärra om ni är sugna på att leka en stund, dvs om ni är där den veckan (ensam med tre barn i bilen kräver ett stopp även om resan inte är så överväldigande lång). Thor är ju i Alfreds ålder. Tänkte maila till Amie och se om det är ok att vi tittar in o säger hej på vägen.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. If hade faktiskt inget krav på läkarbesök! Men jag fick höra att Trygg Hansa har det, så nu är jag mycket nöjd med mitt försäkringsbolag. :)
      Kom gärna förbi, vi är där, hör av dig om när bara!
      Kram

      Radera