lördag 3 december 2016

Ensam med barnen igen

Nu har jag varit ensam med de här tokfnuttarna i två dagar igen. Christopher åkte till Stockholm i ottan igår morse och kom precis hem, och igår gick det bra: vi kom bara fem minuter för sent till förskolan på morgonen (vilket vi gör nästan alla morgnar, även fast vi är två vuxna), jag åkte och jobbade i Malmö och hämtade sen barnen: vi åkte till Lidl och köpte glass och frusna macarons (tänkte att vi kunde behöva lite efterrätt när vi var ensamma), gjorde milkshakes, barnen tittade på tv medan jag lagade mat, vi åt middag och tittade sen tillsammans på julkalendern. Sen var jag typ världens snällaste mamma och lät dem titta på tv medan jag gjorde i ordning dem för sängen (i vanliga fall får de aldrig se på tv efter maten och vi gör i ordning dem uppe i sovrummet) och sen somnade de utan för mycket krångel.
Alfred kom in till mig på natten, men båda tjejerna sov hela natten i sin säng, så det var lugnt och skönt tills Alfred vaknade på minuten den tid som min klocka brukar ringa på vardagarna (06:50) och höll mig vaken med en massa sprattlande till halv åtta som jag satt barnens klocka på på helgerna. Det är en klocka som jag köpte till Alfred härom året när han ville upp i ottan: den har blå bakgrund och visar stjärnor till den tid man ställt in, och då går solen upp och bakgrunden lyser gul, och då fick han gå upp - och vi tog fram den i barnens sovrum för några veckor sen igen för att de inte ska gå upp för tidigt på helgerna.
Sen fick de gå ner och titta på tv medan jag fick slumra i en timme till, och så fick jag äta frukost i lugn och ro medan barnen tittade på tv ända till kvart i tolv, då vi gick upp för att duscha oss allihop (utom Flora, för hon ville att pappa ska tvätta hennes hår, så hon fick bara bada minibalja) och klippa Alfreds hår (det blev jättesnyggt). Sen åkte vi till mormor i Helsingborg och hängde där i några timmar och sen hem och äta pizza framför tv:n (världens bästa mamma igen) - jag hade tänkt laga mat, men så ställde jag ut två fryspizzor i morse när jag letade efter köttfärs i frysen och glömde dem framme, så det fick bli pizza...
Sen hade vi det så idylliskt som på bilden när vi lade oss - när inte alla tre kunde ligga på mina armar eftersom jag bara har två föreslog jag att Lilly skulle ligga på Alfreds arm, och då var ju det det roligaste som fanns i världen så Flora ville också, och det var supermysigt. Tills kaoset bröt loss.
Vi klarade ändå ett och ett halvt dygn utan några större sammanbrott, men där tog det slut. Framför allt Flora krånglade så jag blev tokig och röt åt henne och Alfred blev rädd och började gråta, och Flora vägrade göra som jag sa för att hon blev ledsen och arg och jag blev ännu argare och så höll det på tills Christopher kom hem vid kvart i nio och jag kunde dumpa tjejerna på honom. Eller nja, det tog sin lilla tid eftersom Lilly blev överlycklig över att se pappa och Flora blev förtvivlad över att jag tänkte lämna över henne (varför hon nu ville vara med mig som bara varit arg på henne i en halvtimme), så det tog en stund att lugna henne innan jag kunde lägga mig med Alfred i vårt sovrum istället. Men nu sover han åtminstone och det låter som att Flora också somnat, men Lilly blev en piggelina när Christopher kom hem så jag väntar på att hon ska somna så vi kan se "Så mycket bättre" på play och jag kan få gå och lägga mig - det svider redan i mina ögon, så vi får se om jag pallar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar