onsdag 28 december 2016

Julen 2016

Jag har knappt öppnat datorn sen dagen före julafton, men nu så! Vår julafton (och dagarna efter):
Vi orkade inte gå upp tidigt, så barnen fick gå upp och titta på tv när de vaknade, och när jag och Christopher hunnit vakna till fick barnen sin första julklapp, som de fick hitta genom att följa ett snöre som jag ringlat genom huset.
Och jag klädde mig som en julgran/tomtens medhjälpare... Vet inte om det var så snyggt egentligen, men juligt var det åtminstone!
Finklädda jultöser i solen.
Vi tog en liten promenad ner till stranden, och eftersom vi skulle till stranden sa Flora att hon skulle bada. Jag sa att det var för kallt, men hon envisades, så hon fick ta med sig sina badbyxor. När vi väl kom ut på gatan sa hon att hon inte ville bada längre. :) Lilly tog med sig sin varg - tjejerna fick en varg och en räv av gudmor Jennie när de var pyttesmå, och de senaste månaderna har Lilly haft med sig vargen (som ibland heter Hoppis, men oftast bara Vargen) överallt.
Inte ens jag var sugen på att bada. Det var superblåsigt och jättehögt vatten - man såg bara hälften av bryggan. (Ett par dagar senare var den helt översvämmad, när stormen Urd kom förbi.)
När det blivit mörkt fick vi besök av jultomten! Alla barnen genomskådade svåger Victor direkt, men de var lika glada för det.
Vi gjorde faktiskt ett schema för julklappsutdelningen för att Alfred inte skulle tjata ihjäl sig om att få julklappar konstant, men det innebar ändå att de skulle få presenter till frukost, innan lunch, vid lunch, efter lunch och sen typ resten eftermiddag/kväll. Och fast vi försökt begränsa oss i år och verkligen bara köpt bra grejer och inte en massa krafs så blev det så många att vi sparade några till dagen efter.
Lilla Nico tyckte förstås att snörena var roligast. :)
På det hela taget hade vi en riktigt mysig julafton, även om det var lite pakethets mellan varven. Jag är jätteglad att Johanna var här med sin familj också, och mamma förstås.
På juldagen och annandagen träffade vi Christophers familj, och min systerdotter Stella hann vi träffa en liten stund på juldagen.
På annandagen fick jag ett ryck och fixade en 3,20 meter bred säng uppe på vårt sovloft, efter fyra nätters usel sömn med för många barn som ville sova med oss vuxna i en bara 1,60-säng istället för på sina madrasser bredvid. Vår säng består nämligen av fyra 80 centimeter breda resårmadrasser; två bredvid varann och två ovanpå dem, så jag lade istället alla fyra bredvid varann, så allt kom i samma höjd.
Det blev åtminstone lite bättre, men Alfred vill fortfarande helst ligga mer eller mindre på oss, så det är inte lätt att få honom att ligga kvar på sin plats, hur nära den än är, men kanske nån gång, så småningom.
Den 27:e åkte Johanna, Victor och Nico hem till Stockholm, men Flora hann gosa lite mer med sin lillkusin innan. Alla mina barn är superförtjusta i Nico, men Flora allra mest, hon är så gullig och försiktig med henne.


Idag åkte Christopher och Alfred till Trollhättan för att hälsa på Christophers farmor, medan jag och tjejerna stannade här med mormor. Vi var nere vid havet och kastade sten i vattnet en stund, och sen var vi hemma och bara lekte, och det var så lugnt! Tjejerna bråkade nästan inget alls med varann, och det känns hemskt att erkänna att jag tänkte att allt bråk är Alfreds fel, för så är det förstås inte. Men alla tre retas väldigt mycket med varann när de är tillsammans allihop, och det blir lugnare när det bara är två som är med varann. Så synd. Men jag hoppas det blir bättre ju större de blir.
Imorgon fyller Christopher år, och i övermorgon åker vi hem och får besök över nyår av våra vänner från Stockholm, Janne och Lina med barnen Sixten och Olle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar